5 trends du skal være opmærksom på i 2017
Vi har gransket branchen for dig og fundet frem til de 5 trends, vi tror bliver toneangivende i 2017.
De 5 trends kommer her:
1. IT og data
Smarte registreringssystemer, der gør hverdagen nemmere og som giver dig en helt ny mængde data, er kommet for at blive. Med de nye datamængder får du mulighed for at analysere dine deltageres tilmeldingsmønstre, betalingsvillighed og meget, meget mere. Mulighederne er uanede. Men det kræver, at du bliver bedre til at finde ud af inden mødet, hvad du og dine deltagere skal vide efter mødet.
2. Bæredygtighed
2016 var det varmeste år nogensinde…1,6 grader varmere end før industrialiseringen. Vi tror på at 2017 bliver året, hvor vi går skridtet videre fra mærkningsordninger og gode intentioner. Hvor vi i stedet begynder at arbejde i praksis med at reducere vores miljøbelastning. Vi skal gå i flok – i stedet for at tage bussen 1 km. Vi skal forlange, at den mad, der serveres, er dyrket på ordentlig vis, så den er sund både for os og for naturen. Og vi skal bruge den omgivende natur, når vi holder møde.
3. Mødelokalerne rykker ind i det 21. århundrede!
Når vi går til møde, så har vi computere, tablets og smartphones med. Og de kræver strøm. Derfor er det på tide at landets mødelokaler får mere end 2 strømstik til deling mellem alle mødedeltagere. Konferenceafdelingen skal have en servicegennemgang. Det er mange år siden vi kastede os over sækkestole osv. Nu skal de ud og i stedet skal vi have fokus på at blive bedre til at understøtte vores kunders mødeformål med lydhør service og fleksibel indretning.
4. Co-creation
Mødevenues skal have kunderne endnu tættere på. Derfor bliver udviklingsforløb, hvor vi inkluderer kunder og samarbejdspartnere, noget vi kommer til at se meget mere af i 2017. Venues skal både blive bedre til at invitere sig selv indenfor hos kunderne, så de kan være bedre rådgivere og sparringspartnere for kunderne. Og de skal aktivt invitere kunderne indenfor hos dem selv, så kunderne kan byde ind med egne behov og ideer til venues produkter.
5. Luksus er yt – smart er in
Krisen har betydet at al fedtet er skåret væk. Vi er blevet bevidste om hvad, der er nødvendigt og hvad, der bare er luksus. Og om hvilken signal luksus sender. Overnatningerne er minimeret eller helt skåret fra, der serveres Husets vin og 3-stjernede hoteller er OK for alle medarbejdere. Det gør møder til kostbare investeringer og derfor er en decideret mødestrategi oplagt. Hvordan kan I blive bedre til at øge den faglige værdi af mødet? Det er tid til at tænke smart og finde nye løsninger, der begrænser omkostningerne og øger resultaterne, fx ved at kombinere fysiske møder med oplægsholdere via videokonference. Hvis du har valget – vil du så ikke hellere høre fra hende der ved mest end hende der bor tættest på?