Det er kreativiteten, vi skal leve af
Engang var kreativitet sådan noget, som var forbeholdt de få. De kreative kræfter var parkeret i udviklingsafdelingen og så var det ellers dér, det nye skulle skabes. ”Kig ud, når I har styr på fremtiden”.
Sådan er det heldigvis ikke længere. Eller hvad?…
De fleste organisationer har forstået, at kreativitet skal findes i hele forretningen. De gode ideer, bliver ikke nødvendigvis tænkt af udviklingsafdelingen eller af højtbetalte konsulenter. Langt fra.
Dem, der kender din virksomhed og dens potentiale bedst, er måske de kræfter, du allerede har i organisationen – og i det rigtige miljø kan du sætte kræfterne fri – og få endnu bedre ideer og endnu gladere medarbejdere.
Men det er ikke nogen selvfølge at kreativiteten blomstrer. Jeg har fornøjelsen af, at være leder for en masse kreative mennesker – og her er mine tre vigtigste overvejelser, når jeg sætter vand over til kreativitet hos mine medarbejdere:
-
Hyld de dårlige ideer.
Alle gode ideer står på ryggen af en masse dårlige. Det er de dårlige ideer og evnen til at bygge videre på dem, som skaber den forvirring i hovedet, som gør, at vi kommer til at tænke anderledes. Du skal altså have lavet en stemning, hvor det er sjovt og godt, at få virkelig dårlige ideer… Ellers kommer der heller ingen gode!
-
Husk at folk er forskellige.
Mange professionelt kreative er mægtigt ens – og tromler alle de andre. Ikke af ond vilje, men fordi de ikke tænker over det… Hvis du vil have de andres ideer og indspil med – og det vil du – så skal vi skabe en kultur, hvor de, der ikke råber højest, også kommer til orde. Brainstorm er mange menneskers værste frygt. Alligevel er det den metode, vi oftest bruger, når vi skal hive ideer og kreativitet ud af andre. Så tænk grundigt over, hvordan du sætter de personer i spil, som får deres bedste ideer væk fra mødelokalet og whiteboardet.
-
Kreativitet tager tid.
Kreativiteten sker ikke nødvendigvis mellem kl. 10-12, når du har indkaldt til møde. Så overvej grundigt, om du kan give dine mødedeltagere mulighed for at forberede sig. Og tænk over, hvordan du samler ideer op, som først kommer efter mødets afslutning.
(I OrgaNicer har vi i øvrigt udviklet en masse metoder, som kan hjælpe dig godt på vej, hvis du skal hive kreativitet ud af dine kolleger. Gi’ et kald. Så ser vi på det… +45 96272227)