Hvad vil DE have?
The cool thing about vests is they have no sleeves. I guess their target market is people with no arms. Raise your hand if you disagree.
― Jarod Kintz
At kende dine kunder er forudsætningen for al succes i udviklingen og markedsføringen af et møde eller en event. De fleste benytter sig af de visdomsord, de lærte af deres mor: “Du skal behandle andre, som du gerne selv vil behandles” Men det er altså noget vrøvl. Den eneste rigtige læresætning er: “Du skal altid behandle andre, som DE gerne vil behandles.”
Dette kræver et indgående studie i, hvad det er, de gerne vil have, hvad der interesserer dem, hvad de læser, hvad de kan, hvad de ellers køber, hvordan de foretrækker at blive orienteret og hvad de ellers laver. Det er først, når du har denne indgående forståelse for, at gæster/deltagere er forskellige og at de vil have præcist det, DE ønsker og ikke kun det, DU vil tilbyde dem, at du kan nå i mål med dit arrangement. Nogle fokuserer på det ene og nogle fokuserer på noget helt andet. Dit job er at finde ud af, hvordan du kan dække flest mulige af disse behov og hvordan du får kommunikeret dette til dine deltagere.
For at få et klart billede af dine målgrupper skal du tæt på:
- Hvad tænker og føler de?
- Hvad ser de?
- Hvad siger og gør de offentligt?
- Hvad kan de ikke lide – hvad vil de gerne væk fra?
- Hvad kan de lide – hvad vil de gerne opnå?
- Hvor orienterer de sig omkring møder og events?
- Hvad er deres motiver for at deltage?
Når du har lavet dette studie grundigt, har du til gengæld en fantastisk forudsætning for din produktudvikling, din markedsføring og dit oplevelsesdesign.
Indtil vi ses igen: “Giv andre det, DE gerne vil have!”