Jeg elsker, når teknikken driller og jeg ikke kan få skærmdelingen til at makke ret.
Sagde ingen nogensinde.
Som mødeleder i den virtuelle mødeverden, er de færreste ”pros” og rigtig mange ”noobs”. Og selvom man sagtens kan charme sig igennem en teknisk ”ups’er” eller to, så er det altså rarest, at lede mødet med nogenlunde sikker hånd.
Og hvis du allerede er erfaren udi mulighederne i virtuelle møder, men har masser af uerfarne kollegaer, deltagere eller andre interessenter, så snup endelig listen og del den med dem 😊.
- Test og øvelse
De forskellige platforme som Teams, Zoom, Google Meet osv., har forskellige indstillinger og tekniske muligheder, men dog også en hel del lighedspunkter. Der er de helt gængse, som mute, video-deling, skærm-deling, deltageroversigt og chat-funktion, men også mere avancerede som break-out rooms, afstemninger og optagefunktioner. Den bedste måde, at blive sikker udi disse, er simpelthen… øvelse. Test det af uden deltagere, eller sammen med en kollega og leg med det.
- Struktur, struktur, struktur
En klar agenda og tidsplan er som regel altid en fordel til møder. Og de virtuelle af slagsen, er ingen undtagelse. Her er det særligt vigtigt at strukturere og styre mødet.
- Aktivér
Rigtig ofte, er det de samme, få deltagere, som taler under virtuelle møder. Hvis det giver mening, så overvej hvordan du kan aktivere flere deltagere, uden det dog blive påtaget og unødvendigt. Det behøver ikke være på ”bordet-rundt-måden”, men kan også være vha. afstemninger, spørgsmålssessioner (som kan skrives i chatfunktioner) eller korte quizzer, som både giver mødelederen feedback, men også engagerer deltageren i mødet.