Relationer er et must have!
Med den stigende digitalisering og globalisering og dermed et større udbud, hvorfor skal kunden så være loyal overfor netop dig og din virksomhed?
Hånden på hjertet! Der er med sandsynlighed en udbyder, der har et bedre og/eller billigere produkt end dit.
Kundeloyaliteten har aldrig været lavere end i dag – og derfor er de stærke kunderelationer vigtige.
En relation er noget, der skal etableres, udvikles og fastholdes, og det kan være mere værdifuldt end produktet eller servicen. Gode kunderelationer er personlige relationer. Vi skal kunne lide hinanden og stole på hinanden.
Nøglen til at skabe de stærke relationer, ligger i evnen til at være nærværende, oprigtig interesseret samt mulighed for at give og tage imod råd. På den måde kan vi også identificere kundens behov, og derved skabe et mersalg og ikke mindst et vedligeholdende salg.
Det primære formål med at skabe den tætte kunderelation er at skabe en tillid, der giver kunden lyst samt lejlighed til at fortælle, hvad de er tilfredse -og ikke mindst utilfredse med. Derved har man har mulighed for at rette op på ydelsen, og sikre at kunden bliver tilfreds fremover. Og på den måde har du mulighed for at beholde kunden.
Hvis kunden er utilfreds samtidig med der ikke er relation, er det utrolig let for kunden at skifte leverandør uden at informere om utilfredsheden.
Så værn om dine eksisterende kunder. Det koster 6-7 gange så meget at skaffe en ny kunde, som det koster at beholde den eksisterende.
Og selv om værdien af det personlige møde er højest, så kan den telefoniske eller digitale kontakt i disse tider, være helt afgørende for kundens loyalitet og opfattelse af din virksomhed og jeres engagement.